Isnin, 31 Ogos 2015

GANGGUAN EMOSI DIKALANGAN MURID SEKOLAH RENDAH

Gangguan emosi boleh ditakrifkan sebagai satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih karasteristik oleh murid-murid. Menurut Kamus dewan bahasa dan pustaka telah memberi maksud kepada gangguan emosi sebagai gangguan emosi adalah akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan samaada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu. Gangguan emosi juga dapat ditakrifkan sebagai kelakuan menunjukkan ciri suka menyendiri dan mempunyai emosi yang tidak stabil.  Emosi merupakan salah satu unsur yang memainkan peranan penting di dalam kehidupan manusia sejagat. Emosi juga merupakan salah satu tunjang yang penting dalam perjalanan setiap insan di muka bumi ini. Jika emosi diganggu, akan timbul beberapa masalah yang mampu memberikan kesan - kesan yang negatif kepada diri sendiri seperti tidak bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara dan sering kelihatan gelisah bagi melaksanakan sesuatu tugasan. Jika berlarutan, gangguan emosi ini akan menjadi penyakit yang lebih serius dan boleh menyebabkan gangguan mental
Gaangguan emosi dikalangan kanak-kanak sekolah sejak akhir-akhir ini semakin meningkat.  Sebagai seorang guru, tahap kesediaan murid untuk belajar haruslah dipantau agar emosi murid tersebut sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan bersedia untuk belajar. Pendidikan pada masa kini bukan sahaja mementingkan pencapaian di dalam ujian dan peperiksaan, malah setiap aspek perlu diberi perhatian. Ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menyeru para pendidik untuk memperkembangkan potensi individu iaitu murid-murid secara menyeluruh dan bersepadu bagi mewujudkan insan yang seimbang dari segi intelek, jasmani, emosi, rohani dan social.  Gangguan emosi ini dapat dikategorikan dalam tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan emosi sederhana dan gangguan emosi berat. Gangguan ini berlaku sama ada secara ringan di mana gangguan tersebut boleh ditangani atau gangguan yang terlalu kuat misalnya terlalu sedih sehingga mencederakan diri sendiri. Murid yang mengalami gangguan emosi, mampu memberikan kesan negatif kepada pencapaian akademiknya. Hal ini mampu menjejaskan hubungan murid dengan orang lain dan keupayaannya belajar.
Merujuk kepada gangguan emosi yang dihadapi oleh murid-murid di Sekolah Kebangsaan Pasir Ambor ,jenis- jenis gangguan emosi yang  telah dikenalpasti dihadapi oleh murid-murid saya  dapat dibahagikan kepada 3 jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan emosi sederhana dan gangguan emosi berat.  Gangguan emosi ringan dapat dilihat bila  masalah yang dihadapi selalunya boleh diatasi sendiri oleh murid tersebut. Tetapi, jika diamati secara mendalam, gangguan emosi yang dialami oleh murid ini kian terserlah kerana kadang kala masalah yang dihadapi masih kurang sesuai dengan tahap tumbesaran mereka. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu untuk mengatasinya dengan baik seterusnya tidak menjejaskan emosi mereka secara mendalam.
Gangguan emosi yang boleh dikategorikan ringan di sekolah antaranya adalah seperti rasa kecil hati apabila terdapat rakan-rakan yang tidak mahu meminjamkan peralatan seperti pencil, pemadam dan sebagainya.  Biasanya gangguan emosi ini hanya berlaku dalam beberapa ketika sahaja. Naluri seorang kanak-kanak untuk berkawan dan bermain bersama adalah tinggi, tetapi kadang kala apabila tercetusnya konflik di mana mereka perlu berkongsi alat permainan atau perkakasan belajar, emosi mereka serba sedikit terganggu dan mereka mampu mengatasinya dengan baik
 Gangguan emosi sederhana  jika diamati, lebih jelas kelihatan berbanding dengan gangguan emosi ringan. Gangguan ini dapat dilihat dari segi fizikal seperti gerak badan, mimik muka dan perlakuan murid-murid tersebut seperti marah, takut, sedih dan sebagainya yang berada pada tahap biasa sahaja dan merupakan sesuatu yang normal bagi kanak-kanak lain.  Penentangan yang ditunjukkan pada kali ini dalah lebih kuat berbanding dengan gangguan emosi jenis ringan sehingga menyebabkan mereka melahirkannya dengan menggunakan pelbagai cara seperti menangis, menjerit, menunjukkan memek muka tidak puas hati .  Melalui pengalaman saya berkaitan dengan gangguan emosi tahap sederhana ini terjadi disebabkan oleh perasaan tidak puas hati terhadap guru yang mengajar yang pada pendapat murid tidak berlaku adil. Sebagai contohnya mereka merasakan mereka layak menyertai sesuatu pertandingan tetapi tidak terpilih.   Murid yang menaruh harapan yang agak tinggi untuk menyertai sesuatu pertandingan tersebut akan mengalami kemurungan seketika kegagalan mencapai markah yang menjadi target seseorang murid juga menjadi factor murid mengalami gangguan emosi.
Bagi gangguan emosi jenis berat pula, dari segi fizikalnya, memang dapat dilihat dengan begitu jelas sekali bahawa murid tersebut sedang mengalami gangguan emosi kerana tingkah laku murid kelihatan agak pelik berbanding tingkah laku sehariannya. Gangguan emosi jenis ini agak bahaya kerana mampu mengundang bahaya apabila murid tersebut akan melakukan percubaan untuk mencederakan rakan-rakannya atau dirinya sendiri. Apabila murid tersebut tidak dapat mengawal emosinya, kadang-kala tindakannya akan berlebih-lebihan seperti menjerit-jerit dan mengehntak-hentakkan kaki atau anggota bandannya sehingga mendatangkan kecederaan.
Gangguan emosi yang agak berat ini juga telah berlaku di sekolah saya.  Murid tersebut kini berada di tahun 3. Gangguan emosi ini menyebabkan murid ini tidak mahu datang ke sekolah. Beberapa kali murid ini cuba melarikan diri dari sekolah. Walaupun hanya berada di tahap 1 dan fizikal yang agak kecil tetapi murid ini berani melarikan diri dari sekolah untuk pulang ke rumah. Setiap pagi bila sampai sahaja di sekolah, murid ini akan menangis dan meronta-ronta ingin pulang ke rumah. Murid ini juga kelihatan murung dan tidak ceria ketika berada di sekolah.
Melalui siasatan yang dilaksanakan beberapa punca masalah telah dikenalpasti yang menyebabkan murid ini tidak suka datang ke sekolah. Murid ini merupakan anak bongsu dalam keluarga. Agak dimanjakan oleh ibunya. Sikap tegas guru yang mengajar terutamanya Matematik menyebabkan dia takut untuk datang ke sekolah.  Murid ini tidak mengikuti PRA sekolah atau TADIKA, menyebabkan dia agak ketinggalan berbanding rakan-rakan yang lain. Guru-guru yang mengajar perlu memberi tumpuan yang lebih kepada murid ini untuk memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran dicapai.  Situasi ini memberi tekanan emosi kepadanya.  Faktor keluarga juga menjadi pendorong kepada sikap tidak mahu ke sekolah bagi murid ini.  Dua orang daripada abangnya yang bersekolah menengah turut berhenti daripada meneruskan persekolahan. Justeru itu dia juga merasakan tidak perlu bersekolah dan dibebankan dengan banyak kerja sekolah. Kemudahan hiburan seperti permainan video game menyebabkan murid ini lebih rasa seronok untuk berada di rumah.
Sebagai seorang guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, beberapa kaedah dan langkah telah saya laksanakan untuk mengatasi masalah tekanan emosi murid ini yang takut untuk datang ke sekolah. Perbincangan diadakan antara ibu bapa murid dan guru-guru yang mengajar murid ini untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi.  Guru -guru yang mengajar diminta lebih bertolak ansur dan berlemah lembut untuk mengajarnya.  Ibu bapa murid ini pula diminta untuk bertegas menghantar anaknya ke sekolah.  Langkah ini hanya Berjaya untuk seketika sahaja.
Masalah ini turut dirujuk kepada PPD Kuala Pilah kerana jumlah tidak hadir murid ini hamper 2 bulan.pihak PPD juga turut berjumpa ibu bapa murid ini. Masalah ini akhirnya dapat diatasi oleh Guru besar Encik Nasarudin bin Zainal apabila beliau bertegas untuk memindahkan murid ini ke sekolah lain  jika murid ini masih takut datang ke sekolah.  Murid ini juga dirujuk kepada guru bimbingan dan kaunseling untuk memberi keyakinan, semangat dan hala tuju hidup dalam pendidikan. Melalui program bimbingan dan kaunseling ini, murid dibimbing untuk membangunkan kemahiran bersosial, meningkatkan jati diri untuk lebih bersikap berdikari sendiri dan mampu untuk mengawal tingkah laku yang lebih positif dalam mengikuti pembelajaran seharian.
Selain daripada itu juga kerjasama yang erat dengan ibu bapa murid diwujudkan untuk membincangkan masalah –masalah yang dihadapi oleh murid-murid dari masa kesemasa. Penubuhan group whatsApp bersama ibu bapa dan penjaga membantu guru-guru berinteraksi secara terus dengan mereka berkaitan masalah-masalah yang dihadapi oleh murid-murid.  Peneguhan sikap positif dalam diri murid selalu diterapkan dengan menyatakan dan menunjukkan tingkah laku yang diingini.  Hukuman dan ganjaran yang adil dan bersesuaian diberikan kepada murid-murid untuk mengawal kecendungan murid-murid yang mengalami gangguan emosi melakukan kesalahan- kesalahan disiplin.
Ceramah dan bengkel motivasi turut dilaksanakan untuk ibu bapa, panjaga dan murid-murid.  Tujuannya adalah untuk mengajar dan memberi pendedahan cara yang berkesan dan terbaik untuk menguruskan emosi murid-murid. Bengkel ini juga mampu meningkatkan kecerdasan  emosi murid-murid.  Di pihak para guru pula, guru perlu menyampaikan pengajaran selaras dengan minat pelajar. Guru haruslah mampu mengawal bilik darjah agar segala peraturan yang dikehendaki telah difahami dan dipersetujui oleh murid-murid. Suasana ceria dapat diwujudkan sekiranya ada bersefahaman antara guru dan murid-muridnya. Guru-guru perlu memberi peluang kepada murid-murid untuk mengenalpasti kesalahan atau tingkah laku yang tidak diingini dan seterusnya memberi ruang kepada murid-murid berkenaan untuk membaiki tingkah lakuanya.
Kesimpulannya  murid-murid yang mengalami gangguan emosi perlu mendapat perkhidmatan psikologi dan kaunseling. Mereka ini perlu mendapat khidmat bimbingan kepada ahli psikologi, kaunselor dan personel yang berkelayakan atau bertauliah. Kerjasama dengan ibubapa juga perlu semasa seseorang murid itu mendapat bimbingan daripada ahli psikologi, kaunselor dan personel yang bertanggungjawab.  Langkah-langkah di atas ini akan membantu seseorang individu yang mengalami gangguan emosi untuk menguruskan emosinya dengan lebih berkesan secara berpatutan dengan kebijaksanaan menggunakan kecerdasan emosinya.




            

1 ulasan: